mereka yang cantek dan kacak :)

Saturday, June 18, 2011

Allah sentiasa ada di sisi kita .InshaAllah

Assalamualaikum , da lama sgt x upedet blog ni.dah tukar background baru,wane baru.kira semuanya baru lah ! Sebenarnya ezreen diduga dgn perbagai cabaran dari Allah. ezreen ada penyakit thalasemia dan hypertiroid.
bukan nak mengadu dan tak suka bila dapat penyakit tu(dugaan) tp lemah sgt bdn ni.ezren dah lama rasa kesakitan itu tapi buat x taw je lah sebab busy ngan study(busy la sgt ! haha)


nak kongsi simptom2 yang dapat kita kesan yang kita ada tiroid.actually,agak susah untuk detect tiroid ni.mmg ada orang mudah dapat tahu perkara itu kerana dia dapat rasa yang lehernya ada ketulan.penyakit ini agak SERIUS sebab kesakitan tidak akan beransur pulih sepenuhnya. :( sememangnya agak susah nak teruskan kehidupan sebab ezreen baru remaja yang nak berjaya.tapi hilang semangat bila dapat tiroid. kebanyakan golongan wanita mendapat penyakit tiroid.ada dua jenis tiroid ini iaitu hypertiroid dan hipotiroid .


simptom bagi hypertiroid
1) kadar denyutan nadi yang terlalu laju
2)rambut yang kering dan mudah gugur
3)sentiasa berpeluh / berasa panas
4)berat badan berkurang/makan bertambah dari sebelumnya
5)pertuturan agak lambat
6)badan berasa lenguh
7)lidah tebal
8)cepat emosi.marah/sedih
9)tangan,kaki dan seluruh anggota badan mengeletar/vibrate
10)susah nak telan air /mknn .sakit sgt




simptom bagi hipotiroid
1)berat badan bertambah
2)kemurungan
3)sentiasa berasa sejuk ketika org berasa panas


if ada simptom2 seperti yang disenaraikan,harap mendapatkan rawatan dengan segera.inshaallah,kita akan selamat walaupun tidak boleh hidup seperti manusia normal


harap semua berada dalam keadaan sehat.

tc ! assalamualaikum

No comments: