mereka yang cantek dan kacak :)

Saturday, August 20, 2011

Muslim di Malaysia runsing tentang perkara INI

Ini merujuk kepada halal/haram sesuatu makanan .Sebagaimana yang kita tahu,semua produk meletakkan tanda HALAL tapi tidak semestinya produk itu halal.Jenis produk yang perlu kita ambil berat halal/haram ialah ,produk makanan ,kosmetik , ubat-ubatan dan barang keperluan seharian (ubat gigi,sabun,berus gigi) .Anda yakin produk yang anda beli semuanya halal?Bagi mereka yang ragu-ragu dalam halal/haram produk makanan,so anda tidak perlu membelinya dan boleh menukar ke jenama yang lebih diyakini semua umat Islam.sekarangkan banyak maklumat tentang halal/haram,ada yang mengambil tahu tentangnya(masyarakat yg prihatin/pengguna yang bijak) dan ada jugak yang tidak mengendahkannya.Setiap hari ada saja maklumat tentang produk ni haram,produk tu haram ..so,kalau anda mendapat info tentangnya,stop sekejap menggunakannya dan apabila JAKIM yakin kehalalan produk tersebut ,anda xperlu ragu dan boleh terus menggunakan produk tersebut :')

Semua orang tahu bahawa produk yang haram boleh memudaratkan kesihatan/ mengganggu saraf otak...so,ibu bapa tolongla sangat2,check produk halal dan haram .kita pun confused kan? "isshhh,macam mana aku nak tau ni haram ke dak?ada tanda halal.nak baca kod(bahan2) xpaham .JAKIM xboleh terus mengistiharkan sesuatu barang itu haram apa bila mendapat berita daripada berita masyarat,mereka harus mengkajinya terlebih dahulu dan tidak boleh bertindak melulu kerana ia boleh menjatuhkan maruah sesebuah syarikat pengeluaran produk.

Satu lagi ,saya pun musykil kenapa umat Islam masih makan di gerai/restoran bukan muslim?sebagaimana yang kita tahu,kita haruslah makan digerai yang diyakini halal.macam mana nak yakin diri kita bahawa gerai itu halal? meh ,nak bagitau .mula2 tengok restoran tu,muslim or non-muslim?lepas tu tengok sijil halal yang diberi oleh Jakim,then,tengok kebersihan restoran tuh..seharusnya kita check kebersihan restoran tuh...kalau dah nampak restoran penuh tikus/lipas dan kotor ,tolongla makan di tempat lain..kalau pengusaha restoran tu pelik kenapa xdak orang makan dekat restoran dia,bagitau dia sebabnya. "pakcik,kedai pakcik tidak mengamalkan kebersihan yang baik,kami nak cari restoran yang halal dan bersih kerana kami pengguna yang bijak dan masyarakat yang prihatin"terima kasih :')

sekian :')
mungkin saya menggunakan penggunaan ayat yang salah sebab saya nak meringkaskannya..
happy reading :')
selamat bersahur ..
10 hari sahaja lagi umat Islam akan menyambut hari kemenangan(hari raya puasa) :')
survey makanan yang anda nak makan .
kalau halal,xboleh ada ragu2 dalam
diri tuh..urm,yummy!

inshaallah,logo original !yg ini.yg ni..

2 comments:

fRaMe+LenSeS said...

sebab dia kita masih kurang amek kesah tang bab ni. kalau ikutkan, air tangan orang tak solat tu pn dah lebih truk tau.. subhanallah.. T.T

opss. Dear, try bagi popup komen ni, senang orang nak komen. just pendapat dari Nadh. ;)

Ezreen Zainol said...

ouh,terukkan?
xpandang serius pun.pdhal benda penting..
okay,dah buat.thx Nadh :')